РОЗРАХУНКИ ОКРЕМОГО ОБЛАДНАННЯ ВОДОПРОВІДНИХ ОЧИСНИХ СТАНЦІЙ ЗА ДОПОМОГОЮ КОМП’ЮТЕРНИХ ПРОГРАМ

Автор(и)

  • Олександр Кушка Київський національний університет будівництва і архітектури, Україна https://orcid.org/0000-0003-0568-9006
  • Юлія Григор’єва Київський національний університет будівництва і архітектури, Україна https://orcid.org/0009-0003-5065-087X

DOI:

https://doi.org/10.32347/2524-0021.2025.52.67-73

Ключові слова:

комп’ютерні програми, інженерна освіта, водоочисні споруди, цифровізація навчання, розрахункові методи, водопостачання, автоматизація розрахунків

Анотація

У статті розглянуто особливості використання спеціалізованих комп’ютерних програм у навчальному процесі технічних університетів на прикладі дисциплін, пов’язаних з проєктуванням споруд водопровідних очисних станцій. Показано, що традиційні методи виконання розрахунків, засновані на використанні формул та табличних залежностей нормативних документів, потребують значних часових витрат і характеризуються підвищеною ймовірністю помилок, особливо у разі наявності методичних неузгодженостей. У дослідженні проведено аналіз структури типових розрахункових операцій, які виконують студенти, та визначено основні труднощі, що знижують ефективність навчання і мотивацію здобувачів освіти.

Запропоновано застосування комплексу прикладних комп’ютерних програм, розроблених для автоматизації окремих етапів проєктування технологічних споруд ВОС. Описано можливості програмного забезпечення для вибору складу споруд, розрахунку відстійників, фільтрів, трубопроводів та насосних станцій. Показано, що використання інтерактивних інтерфейсів дозволяє усунути виявлені суперечності в нормативних документах, зменшити обсяг рутинних розрахунків, забезпечити високу точність результатів і підвищити об’єктивність оцінювання студентських робіт.

Отримані результати свідчать, що впровадження цифрових інструментів у навчальний процес сприяє формуванню інженерного мислення, підвищує якість підготовки майбутніх фахівців та забезпечує відповідність освітнього процесу сучасним вимогам інженерної практики. Зроблено висновок про доцільність подальшого розширення використання програмних засобів у технічних дисциплінах та адаптації навчальних методик до умов цифрової трансформації вищої освіти.

Посилання

Ministry of Regional Development of Ukraine (2013). DBN V.2.5-74:2013. Water supply. External networks and facilities. Basic design principles. Kyiv: Ukrarkhbudinform. [in Ukrainian]

Selwyn, N. (2016). Digital technologies in higher education: problems and possibilities. British Journal of Educational Technology, 47(2), 191–202. https://doi.org/10.1111/bjet.12204

Henderson, M., Selwyn, N., & Aston, R. (2017). What works and why? Student perceptions of ‘useful’ digital technology in university teaching and learning. Studies in Higher Education, 42(8), 1567–1579. https://doi.org/10.1080/03075079.2015.1007946

Kirkwood, A., & Price, L. (2014). Learners and learning in the digital age: a critical appraisal of research and practice. Learning, Media and Technology, 39(1), 6–36. https://doi.org/10.1080/17439884.2013.770404

Zhang, J., Wang, Y., & Chen, X. (2020). Integration of computer-assisted instruction in engineering education: benefits and challenges. Computer Applications in Engineering Educa-tion, 28(4), 906–917. https://doi.org/10.1002/cae.22334

Bond, M., Marín, V., Dolch, C., Bedenlier, S., & Zawacki-Richter, O. (2018). Digital transformation in higher education: a systematic review. Educational Research Review, 28, 100–117. https://doi.org/10.1016/j.edurev.2019.100292

Ocepek, U., Bosnić, Z., Žnidaršič, A., & Pucihar, A. (2022). The use of ICT and study satisfaction with online learning during COVID-19. Computers in Human Behavior, 129, 107–118. https://doi.org/10.1016/j.chb.2021.107118

Bower, M. (2019). Technology‐mediated learning theory. British Journal of Educational Technology, 50(3), 1035–1048. https://doi.org/10.1111/bjet.12771

Ifenthaler, D., & Yau, J. Y. (2020). Artificial intelligence in higher education: emerging technologies and future prospects. Educational Technology Research and Development, 68, 1721–1734. https://doi.org/10.1007/s11423-020-09718-3

Huang, R., & Spector, J. M. (2021). Digital learning in higher education: a framework for innovation. Journal of Computer Assisted Learning, 37(6), 1634–1648. https://doi.org/10.1111/jcal.12583

Stöhr, C., Demazière, C., & Adawi, T. (2019). Pedagogical strategies for using simulations in engineering education. European Journal of Engineering Education, 44(6), 914–931. https://doi.org/10.1080/03043797.2018.1533932

Czerkawski, B. (2015). Blending digital tools in university learning environments. Journal of Educational Technology & Society, 18(2), 231–244.

Stricker, D., Weibel, D., & Wissmath, B. (2011). Efficient learning with digital simulators: a meta-analysis. Computers & Education, 56(2), 368–380. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2010.08.007

Garrison, D. R., & Anderson, T. (2011). E-learning in the 21st century: a framework for research and practice. Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203838761

Sung, Y.-T., & Chang, K.-E. (2016). The effectiveness of mobile learning in university education: a meta-analysis. Educational Re-search Review, 17, 19–36. https://doi.org/10.1016/j.edurev.2015.12.002

Gikandi, J., Morrow, D., & Davis, N. (2011). Online formative assessment in higher education: a review of the literature. Computers & Education, 57(4), 2333–2351. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2011.06.004

Wang, F., & Hannafin, M. (2005). Design-based research and technology-enhanced learning environments. Educational Technology Re-search and Development, 53, 5–23. https://doi.org/10.1007/BF02504682

Bennett, S., Maton, K., & Kervin, L. (2008). The ‘digital natives’ debate: implications for higher education. British Journal of Educational Technology, 39(5), 775–786. https://doi.org/10.1111/j.1467-8535.2007.00793.x

Kushka, O., & Stepova, N. (2022). Computer applications for calculating internal water supply and drainage systems. Problems of water supply, drainage and hydraulics, (38), 43–49. https://doi.org/10.32347/2524-0021.2022.38.43-49

Zhurba, M. G., Sokolov, L. I., & Govorova, Zh. M. (2004). Water supply. Design of systems and structures: second edition, re-vised and supplemented. Textbook. ASV Publishing House. [in Ukrainian]

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-12-07

Як цитувати

Кушка, О., & Григор’єва, Ю. (2025). РОЗРАХУНКИ ОКРЕМОГО ОБЛАДНАННЯ ВОДОПРОВІДНИХ ОЧИСНИХ СТАНЦІЙ ЗА ДОПОМОГОЮ КОМП’ЮТЕРНИХ ПРОГРАМ. Проблеми водопостачання, водовідведення та гідравліки, (52), 67–73. https://doi.org/10.32347/2524-0021.2025.52.67-73